Φτιάξαμε ένα μεγάλο ταμπλό με τις φωνούλες που φωνάζουν δυνατά από το περίφημο “Τραγούδι του χειμώνα”.
Τα παιδιά ψάχνουν στα περιοδικά βρίσκουν και κόβουν το ανάλογο γραμματάκι και το κολλάνε στο αντίστοιχο χαρτόνι.
Συμπληρώσαμε έτσι όλες αυτές τις φωνούλες που φωνάζουν δυνατά και όχι μόνο… Χαρίζουν τη φωνή τους σε κάποια άλλα γραμματάκια που τα καημένα δε μπορούν να φωνάξουν… Αυτά πάνε και κολλάνε μαζί τους για ν’ ακουστούν. Είναι τα σύμφωνα που κάνουν… συμφωνίες.
Κάναμε πειράματα με τον ήχο από το “Χ”: Κολλήσαμε το ”Χ’‘ του Χειμώνα μπροστά από τις φωνούλες στο τραγούδι του χειμώνα και το ξανατραγουδήσαμε με Χα, χα, χα…, Χε,χε,χε.., Χι, χι, χι…, Χο, χο, χο…
Όλα τα παραπάνω ήταν μια προσπάθεια
α) να ξεχωρίσουμε τους ήχους των φωνηέντων ουσιαστικά και τα σύμβολά τους (ομαδοποίηση) και β) να τα συνδέσουμε με μια κατ’ ουσίαν σχέση με τα σύμφωνα. Τα γράμματα κάνουν συνεργασίες, συμφωνίες… Όλα είναι αλληλένδετα, αλληλοσυμπληρώνονται και κάνουν σύνολα, ομάδες (συλλαβές, λέξεις)…
Το ταμπλό δεν είναι τελειωμένο… και θα αργήσει να ολοκληρωθεί… Με τα άλλα η,υ και ω ήρθαμε σε επαφή και τα γνωρίσαμε χωρίς όμως αναλύσεις… έχουμε αρχίσει το ταμπλό των συμφώνων και όταν κάποτε όλα αυτά τελειώσουν θα φτιάξουμε τον τοίχο των ανθρώπινων ήχων, φωνών.
Σαν δραστηριότητα για τη γλώσσα έχει βέβαια πολλά…
*επαφή με έντυπα γραπτού λόγου που υπάρχουν στην καθημερινότητά τους (περιοδικά, εφημερίδες, διαφημιστικά φυλλάδια..)
*Διάκριση τίτλων, περιεχομένου, διαφημίσεων,
*αναγνώριση διαφορετικών γραμματοσειρών,
*διάκριση λατινικών γραμμάτων,
*κεφαλαία, μικρά…
Στην αρχή δυσκολεύονται, μετά εξοικειώνονται με τη διαδικασία και κάποια παθιάζονται να βρουν τα πιο πολλά!
Κόβουν και καμιά εικονίτσα που τους ενδιαφέρει επί τη ευκαιρία!
Το χαλασμένο ραδιόφωνο - μουσικό παιχνίδι με τα φωνήνετα εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου